Mental tränare & Coach

Har du funderat på…

- Det är ditt förhållningssätt till det du ska göra som styr hur du upplever det, om du ser praktiska hinder eller faktiska möjligheter.

– Kan du förändra ditt sätt att se på ”tråkiga” saker har du i samma stund ändrat ditt liv!

– Notera vilka ord du använder; Ofta är det så att själva ordvalet i sig hindrar dig eftersom det föder så många negativa tankar!

– Samma tänkande som fört dig dit du just nu befinner dig kommer inte  att föra dig dit du vill komma.

Vissa retar sig på allt

Det finns som alla vet olika typer av människor, de finns de som oftast är glada, oftast är bittra, det finns de som ser möjligheter och de som ser hinder oavsett typ så finns det karaktäristiska drag för varje. Denna vecka har jag funderat lite på de personer som retar sig på allt och varför dessa gör just det. Detta är ett mycket komplext område och jag ska försöka fatta mig så kort och tydligt som möjligt.
I mitt jobb och i min vardag så möter jag ibland personer där allt är fel eller rättare sagt där personen i fråga retar sig på allt oavsett meningen med det de retar sig på. Det kan handla om att personer framför i kön inte lägger upp varor på rätt sätt, det kan handla om att andra bilister inte kör rätt, de kanske kör för fort eller för sakta, det kan handla om att mobiltelefonen tappar täckning eller att bankerna stänger tidigt, vissa saker kan ha en anledning medans andra, i varje fall för utomstående, är helt meningslösa och bara slösar med personens mentala resurser.
Frågan är varför dessa personer agerar som de gör och vad de kan göra för att ändra på sitt beteende. Vissa gånger ligger det ett psykologiskt symptom eller sjukdom bakom vilket i vissa fall kan leda till just ökad ilska och frustration, vissa gånger handlar det om saker som personen upplevt tidigare i sitt liv. Nu ska jag inte låtsas vara en psykolog men jag tror att många människor skulle må bättre av att öppna sig och ventilera det som hänt i ens liv, att få ett annat perspektiv på problem eller svårigheter. Vissa gånger kan det även vara så enkelt, om man nu kan säga så, som ett dåligt självförtroende eller självkänsla.
Ilska är en av de svåraste känslorna att kontrollera, eftersom det sätter igång plötsligt och utan förvarning sedan snabbt accelererar. Det första man bör göra är försöka lära sig att känna igen tidiga tecken på att ilska eller irritationsmoment är på väg och då ta ett steg tillbaka och tänka efter innan utbrottet eller den negativa/arga tanken kommer.
Många gånger när personen som drabbas av ilska eller irritation kan han/hon få svårt att koncentrera sig och att fatta beslut. Många gånger blir korttidsminnet sämre och man glömmer lätt saker runt om. Många gånger blir dessa människor enkelspåriga och fokuserar endast på det som gör dem irriterade. Tillhör du dessa personer är mitt råd att under en period alltid bära med dig papper och penna och så fort dessa känslor kommer, skriva ner var hur och varför du känner så, det viktiga är att göra det direkt. Efter en tid kan du sedan försöka, antingen själv eller tillsammans med någon, finna samband mellan vad som triggar dessa tankar och då försöka kontrollera dem i tid eller undvika de situationer som blir för svåra. Arbeta med detta tankesätt och du kommer att märka att det blir lättare och lättare men den kommer att ta just tid.
Som sagt, lite ”tyngre” tankar än vanligt men ack så viktiga, ha en underbar vecka…

Kommentera

mariakehagia.se © 2015 • Mental Tränare & Coach

css.php