Mental tränare & Coach

Har du funderat på…

– Det är ditt förhållningssätt till det du ska göra som styr hur du upplever det, om du ser praktiska hinder eller faktiska möjligheter.

– Kan du förändra ditt sätt att se på ”tråkiga” saker har du i samma stund ändrat ditt liv!

– Notera vilka ord du använder; Ofta är det så att själva ordvalet i sig hindrar dig eftersom det föder så många negativa tankar!

– Samma tänkande som fört dig dit du just nu befinner dig kommer inte  att föra dig dit du vill komma.

Nytt År – Nya nyårslöftren!

 

Många kallar det för löften, nyårslöften, jag skulle istället kalla det för mål. Jag tycker man ska ha flera mål. Det gör mitt liv lite enklare. Man brukar säga: ta dagen som den kommer. Jag håller med, men det fungerar bättre om jag kombinerar detta med att ha olika mål under året. Det ger mig hopp. Det viktigaste är att sätta realistiska mål

 

Sluta röka, börja träna, äta mer hälsosam mat eller gå ner i vikt. Många av våra nyårslöften handlar om hälsa och välmående. Men de flesta av oss har svårt att hålla löftet om ett mer hälsosamt liv. Detta kan bero på att målen är för stora och omfattande eller att vi tar allt i ett svep och det är då det blir svårt. Det är, lite överdrivet, som att en som precis börjat simma har till mål att vinna VM redan samma år – det är snudd på omöjligt. Nyårslöften handlar ofta om att förändra sin livsstil till det bättre vilket är jättebra men det viktigaste för att kunna hålla sitt nyårslöfte är att man är motiverad och att gå in med inställningen att det är okej att misslyckas några gånger.

 

Det är lätt att avlägga ett nyårslöfte, men desto svårare att hålla det. För att det ska vara möjligt är det viktigt att människor som vill hålla sina löften ges möjligheter att verkligen förändra sin situation. Det viktiga är att det finns förutsättningar att kunna hålla sitt löfte. Om man till exempel har lovat att man ska börja motionera bör det finnas områden eller anläggningar i närheten till bostadsområden så att man har möjlighet att röra på sig. Och att dessa platser är tillgängliga när du har tid.

 

Så flera av mina nyårslöften förra året lyckades jag bocka av. Ett av dem var att ta spendera mera tid med mina barn ett annat nyårslöfte var att utsätta mig för och lära mig nya saker. Jag sätter upp några nyårslöften som är samma som jag hade året innan dess. Bara för att jag inte klarade dem fullt så ska man inte ge upp. Så jag satte samma mål året efter. Jag har några mål som jag inte klarat av ännu men som jag sätter upp på nytt.

Jag brukar även göra en tillbakablick på året som har gått, och samtidigt planera för ett enastående kommande år, i detta fall 2011. Jag tar då fram mina nyårslöften och plan som jag skrev föregående år där jag kan läsa om mina mål och drömmar inför året som just passerat.

Det är alltid lika roligt att se att en hel del faktiskt blivit verklighet, men där finns också en del som inte blivit uppfyllda ännu och det är väl just det som är poängen, att våga stretcha på gummibandet.

Om jag skulle ha uppfyllt allt, då skulle målen varit allt för enkla och vardagliga, eller hur.

Tänk på vad du vill skall vara lika bra eller ännu bättre under 2011. Genom att du redan nu tänker ut detta och det sedan inträffar kan du njuta av sakerna två gånger. Dessutom så kommer hjärnan känna igen sig och återkoppla mot dina satta mål vilket gör att även andra mål blir lättare att nå. Här finns även en extra nytta av att stämma det gånga årets mål och löften, man kan se var man inte nådde ända fram och tänka igenom vad man måste ändra lite på för att nå längre detta år.

Det viktiga är att tänka positivt och alltid ha sina mål i åtanke – för det kommer inte att bara ske av sig självt. Positivt tänkande och förhållningssätt kommer hjälpa dig på vägen mot ett bättre liv.

 

Kommentera

mariakehagia.se © 2015 • Mental Tränare & Coach

css.php