Mental tränare & Coach

Har du funderat på…

– Det är ditt förhållningssätt till det du ska göra som styr hur du upplever det, om du ser praktiska hinder eller faktiska möjligheter.

– Kan du förändra ditt sätt att se på ”tråkiga” saker har du i samma stund ändrat ditt liv!

– Notera vilka ord du använder; Ofta är det så att själva ordvalet i sig hindrar dig eftersom det föder så många negativa tankar!

– Samma tänkande som fört dig dit du just nu befinner dig kommer inte  att föra dig dit du vill komma.

En värld baserad på WOW och AHA upplevelser

Föreställ dig att du känner dig stark, oövervinnlig, att du
just idag, just nu skulle kunna göra vad som helst. Du kan springa ett maraton,
du kan klara av vilka arbetsuppgifter som helst, din tidigare högt satta
idrottsmål känns som att hoppa över småsten på gatan, eller att när du är på
väg till ditt läxförhör i skolan så känner du att du kommer att klara allt,
oavsett vad fröken frågar. Det kan många gånger vara svårt att sätta ett namn
eller en etikett på dessa delvis svårfångade känslor men de kan oftast
sammanfattas med ett WOW ”: detta kommer verkligen att bli en toppendag och
allt du gör eller stöter på, även det som andra dagar känns svårt eller
ouppnåeligt blir bara som droppar vatten i en stor sjö och försvinner snabbt i
ditt positiva känslorus.

Dessa känslor kan även uppkomma allt eftersom under en dag,
det kan vara att du klarat något som du länge längtat efter, kanske
uppkörningen för körkort, du kan nu äntligen köra bil själv, det kan vara att
du fått ett nytt jobb du sökt eller att du ska träffa den där personen som gör
att det pirrar i hela kroppen.  Desto
fler såda tankar och känslor du har, tankar av glädje, kommer i sin tur att
förstärka din upplevelse och göra din glädje eller styrka än större och du
kommer att känna dig lycklig.

Det finns de människor, av den mer negativa arten, som
brukar säga att lycka enbart är en kombination av bra hälsa och dåligt minne
vilket delvis kan vara rätt, för vi har alla till mans betydligt enklare att må
bra och få dessa WOW känslor när vi är friska och mår fysiskt bra samtidigt som
vi, sett till vårat minne, oftast har en tendens att komma ihåg och även prata
om tråkiga saker; vi mår lite dåligt, vi lyckades inte på träningen idag
heller, dessa saker har aldrig gått bra förut så det kommer nog att gå dåligt
nu med etc. etc. Allt detta trots att vi kanske till övervägande tiden har och
har haft det positivt.

Detta beror delvis på att vi är selektiva i våra upplevelser
och i det som vi bestämmer oss för att minnas och dels beror det nog lite till
lags med att vi gärna är lite försiktiga med att prata om våra positiva minnen,
våra lyckliga stunder där vi klarat det där vi så gärna vill göra. Och detta
tror jag tyvärr beror lite på att vi är rädda. Rädda för hur vi ska uppfattats,
rädda för att göra andra personer ”illa” när vi berättar om att vi mår bra om
de nu inte skulle göra det, och så vidare. Men här menar jag att vi måste tänka
om. Tänk om vi alla istället kunde börja bara berätta om bra saker, att vi mår
bra och vad vi lyckats med idag och saker som våra barn och vårt kontor eller
idrottsförening lyckats med så kan jag lova att vi alla kommer att få uppleva
en helt annan värld.

Nu menar jag inte att alla ska gå omkring och bara berätta
om hur lyckliga de är hela tiden men faktum är att allt vi gör styrs av våra
mentala processer. Och ni som har läst min kolumn tidigare vet att vår hjärna
är rätt så dum ibland och att vi kan ”lura” den till att förändra våra
sinnestillstånd. Kan vi svänga till att fokusera på våra AHA stunder och våra
WOW känslor och våga sprida dessa utåt kommer vi med tiden även att sprida våra
positiva mentala processer till andra i vår direkta närhet. För jag är säker på
att ingen egentligen vill sitta och vara den som aldrig har något roligt att
berätta och när dessa personer väl börjar sprida sina positivt ställda tankar
och upplevelser, oavsett dess storlek och omfattning kommer de att se till att
den boll du eller ni satt i rullning kommer att rulla allt fortare.

Precis som med all annan träning kommer du att behöva jobba
för att komma ihåg dina känslor och ögonblick, ett jobb som till stor del
stavas: papper och penna. När du har en sådan känsla, se till att skriva ner
vad, hur och varför du kände så. Har du upplevt något specifikt, skriv ner
vägen dit, vad fick dig att hamna i denna situation som gör dig extra glad och
lycklig. Vill du sedan göra det hela än tydligare kan du även signera dina
noteringar, som en extra påminnelse för dig själv och ditt minne att du
faktiskt känt och upplevt detta. Detta kan låta lite larvigt men faktum är vi inte
ska inbilla oss att man kommer att komma ihåg positiva tankar lika bra som de
negativa – tyvärr.

Så rådet denna vecka är att, ta fatt i dina WOW känslor och
AHA upplevelser, var beredd när de än kommer och försök sedan att sammanfatta
dem på papper, eller i datorn eller med en diktafon, bara du gör det. Var dock
observant på att det ska vara riktiga händelser inte påhittade som du vill
uppleva, dessa måste du träna fram på annat sätt
J

 

Kommentera

mariakehagia.se © 2015 • Mental Tränare & Coach

css.php