Mental tränare & Coach

Har du funderat på…

- Det är ditt förhållningssätt till det du ska göra som styr hur du upplever det, om du ser praktiska hinder eller faktiska möjligheter.

– Kan du förändra ditt sätt att se på ”tråkiga” saker har du i samma stund ändrat ditt liv!

– Notera vilka ord du använder; Ofta är det så att själva ordvalet i sig hindrar dig eftersom det föder så många negativa tankar!

– Samma tänkande som fört dig dit du just nu befinner dig kommer inte  att föra dig dit du vill komma.

Dina tankar styr dig….

Det har beräknats att genomsnittsmänniskan tänker omkring 50 000 tankar per dag. En del av dem är positiva, produktiva och energigivande, de som driver dig framåt. Olyckligtvis är många också av negativ art, de kan vara; arga, skrämda, pessimistiska, bekymrade eller tankar som på annat sätt håller dig tillbaka, som tar kraft från annat. Den viktiga frågan att ställa sig är inte hur man kan undvika att tänka negativa tankar – för det gör alla mer eller mindre – utan vad man väljer att göra med dem när de dyker upp.
I praktiken har man två möjligheter när det gäller att hantera negativa tankar;
• Du kan analysera dem, begrunda dem, tänka igenom dem, studera dem, tänka litet till och försöka komma fram till dess orsak och sedan bearbeta detta exempelvis genom att använda tekniken att vända varje negativ tanke till en positiv tanke att ta fram något positivt i alla negativt so kan dyka upp. Alternativt kan du…
• Lära dig att: ignorera dem, avfärda dem, ägna dem mindre uppmärksamhet, ta lättare på dem, något som kan vara det bästa valet vid vissa tillfällen.
Självklart beror valet av lösning på orsaken bakom den negativa tanken där vissa tankar behöver analyseras medan vissa, mer banala kan må bäst av att ignoreras eller glömmas. Det viktigaste att komma ihåg i detta läge är att när du tänker något – vad som helst – är det bara en tanke! Den kan inte skada dig om du inte låter den göra det. Du kan just nu välja vilka tankar du vill rikta din uppmärksamhet mot. Samma mentala dynamik gäller tankarna från i morse och även tankarna du tänkte för fem minuter sedan.
Tankar har gärna en benägenhet att följa med dig trots att du lämnat orsaken till tankens uppkomst bakom dig, ett bråk med en kollega på jobbet följer gärna med hem och osämjor hemma kan lika gärna följa med till jobbet. Om du istället ignorerar eller avfärdar en negativ tanke som upptar ditt medvetande kommer du att känna en större sinnesfrid i vilken du har större tillgång till logik och sunt förnuft.
Den bästa lösningen kan även vara att i tid försöka skapa interna positiva samtal, där du själv ger dig positiv feedback och på detta sätt ökar självförtroendet, motivationen, uppmärksamheten och eller prestationen. Det viktiga i dessa lägen är att samtalet är av positiv art där du säger ”kom igen”, ”det här klarar du” istället för motsatsen ”du får inte misslyckas nu”. Även delar som inkluderar tankar på bättre hållning, att våga sträcka på sig lite extra kan vara mycket hjälpsamma. Prova dig fram och försök finna den väg som är bäst för dig, det viktigaste är att inte fastna i negativa tankebanor som tar all din tid.

Kommentera

mariakehagia.se © 2015 • Mental Tränare & Coach

css.php