Mental tränare & Coach

Har du funderat på…

- Det är ditt förhållningssätt till det du ska göra som styr hur du upplever det, om du ser praktiska hinder eller faktiska möjligheter.

– Kan du förändra ditt sätt att se på ”tråkiga” saker har du i samma stund ändrat ditt liv!

– Notera vilka ord du använder; Ofta är det så att själva ordvalet i sig hindrar dig eftersom det föder så många negativa tankar!

– Samma tänkande som fört dig dit du just nu befinner dig kommer inte  att föra dig dit du vill komma.

sjukhusbesök idag

torsdag, 13 augusti, 2015

så var det dags för det jag försökt undvika röntgning av tjocktarmen

Gårdagen spenderades med laxering vilket var jobbigt i sig

men det kändes som om det jobbigaste var idag

det sprutades in ca 4 liter luft i tarmarna vilket kändes som om jag skulle spricka

testade att tänka positivt och hör och häpna det hjälpte

Vi har en underbar vård i detta land med så hjälpsam personal och det är något att var tacksam över.

Nu är det över och snart bär det av till älskade Öland

 

ha en underbad dag alla där ute

du får det genom

Känns tryggt med familj och riktiga vänner

onsdag, 12 augusti, 2015

Glömmer ibland att värdesätta och uppskatta familj och vänner
Kanske att man ibland tar dem för givet
Vänta inte med att berätta hur mycket de betyder för dig
Säg det nu

Trevlig kväll från ett vackert Kalmar

Digital mental träning

onsdag, 12 augusti, 2015

Med tanke på att vi mer eller mindre alla är delar av det allt mer digitala samhället så kommer denna veckas spalt handla lite om den digitala mentala träning som finns att tillgå i form av diverse appar. Självklart kan man ju välja att spela in mig på sin mobil eller bandspelare för de som fortfarande använder dessa, men en enklare väg, i väntan på att min egen app kan lanseras, är att använda någon av de befintliga ;-)

Fördelarna med en digital motsvarighet är så klart att vi kan ha den med oss och få stöd när vi som bäst behöver det. Den kan vara inför ett prov i skolan, möte med chefen, en viktig match eller enbart för att bättra på vår självkänsla och höja vår tro på oss själva. Det finns flera appar ute på marknaden av både varierande kvalité och för olika system (Apple, Android, eller dator) men en av de bättre är Olof Röhlanders PeppApp som finns för både Iphone och Androidbaserade enheter.

Appen är uppbyggt kring 14 ljudspår, byggda som monologer, med mental coaching och peppning inom flera vardagliga områden. För varje område leder Olof oss genom situationen och försöker skapa en ljus bild och utgång istället för att vi ska fastna i en negativ eller dålig tankespiral. Självklart är dessa spår generella och inte optimerade för varje enskild individ men de ger en mycket bred och bra grund att stå på och kan många gånger vara det som ger det där sista lilla extra som vi för stunden behöver. Och så bästa av allt – Appen är helt gratis och kan laddas hem via respektive mobils ”affär” sök helt enkelt bara på peppapp.

Allas lika värde

onsdag, 12 augusti, 2015

Det pratas ofta om människors lika värde både mellan könen men även mellan olika folkgrupper och etiska ursprung, en debatt som vi under senaste veckorna sett trissas upp allt mer med tanke på kommande val senare i höst. Men egen ståndpunkt i denna fråga är rätt självklar, alla har samma värde oavsett kön eller ursprung och vi ska inte bedömas efter något som vi inte kan rå över, det vill säga vad vi föddes till och vart vi föddes utan det är våra prestationer i livet som ska ligga som bedömningsgrund för vårt bemötande av alla människor.

En fråga, som jag ofta ställs inför, som ryms inom samma spann och som många gånger är lika viktig men som ändå delvis skiljer sig åt är faktiskt vår egen värdering av oss själva. Denna fråga har nämligen dubbel innebörd då det dels är så att vi generellt har svårt att uppskatta och förstå andra om vi inte ens kan ge oss själva kredit och vågar vara stolta över det vi själva är och det vi har åstadkommit. Den andra aspekten är ur ett rent själviskt perspektiv för hur ska vi kunna lyckas, hur ska vi kunna må bra om vi hela tiden går runt och tycket att vi inte duger något till, att vi inte är värda något.

Detta är en fråga eller problematik som inte är helt lätt att svara på när det gäller varför vissa personer i vissa lägen av livet kommer till en punkt där vi känner denna uppgivenhet. Det kan bero på oss själva, det kan bero på vår omgivning men det kan även ha sin grund i saker som hänt oss tidigare vilka likt ett frö sakta vuxit fram för att rätt var det är slå rot med full kraft och då, precis som med ogräs, kan dessa tankar och känslor vara mycket svåra att komma över och kan till slut leda till en form av likgiltighet där vi accepterar dessa tankar och känslor.

Här spelar vi övriga, runt omkring dessa personer, en oerhört stor roll. Vi måste lite till mans våga se saker hos andra som inte alltid är så roliga, vi måste även våga fråga hur personer mår och framför allt så måste vi våga finnas där, helt osjälviskt, för dessa personer. För om vi låter det gå för långt blir denna väg tillbaka onödigt lång och det går inte i det läget att säga; -varför gjorde jag inget tidigare. Valet ligger hos oss alla, respektera varandra och er själva. Oavsett om vi är kungar eller arbetslösa oavsett om vi är vita, svarta, gula eller alla tänkbara blandningar där emellan så har vi samma värde för det är våra gärningar som gör oss till dem vi är och som faktiskt gör att vi skiljer oss åt från övriga arter på vår jord.

 

Fokusera på likheterna men uppskatta olikheterna

onsdag, 12 augusti, 2015

I dessa tider, men omval och ständiga diskussioner om våra olikheter, så tänker jag lite extra mycket på vad som händer omkring oss. Vi kommer kanske dagligen i kontakt med människor som vissa partier inte anser vara svenska, och detta trots att flera av dessa kanske i hjärta och själ är mer svenska än andra.

Jag är född i Sverige av grekiska föräldrar. Jag har bott, verkat och betalat skatt i Sverige. Jag lever med en svensk man, har därför barn som till hälften är svenska och hälften greker. Vilket gör dem, precis som så många andra bland barn till lite av varje, eller som jag brukar säga, de får det bästa från flera världar vilket gör dem än bättre J. Kan däremot inte låta bli, att i dessa tider, fundera på vilka som är invandrare och utlänningar i andras ögon.

Att jag är annorlunda, det har jag fått höra hela livet, jag platsar inte in överallt men det har också varit min styrka att alltid sticka ut ur mängden och detta är något som jag är inte för att jag är född av Grekiska föräldrar. Vi har alldeles för lätt att fånga upp och fokusera på just det som skiljer oss åt och det är här som problemet enligt min mening börjar. Vi borde börja fokusera mer på likheter vilka faktiskt är betydligt fler till antalet och sedan lära oss uppskatta och dra nytta av våra olikheter för det är när kunskaper från dessa olikheter drar åt samma håll som vi kan utvecklas snabbare och lära oss mer.

Vi ska inte behöva välja en kultur och en tradition. Jag älskar Sverige för vad detta land gett mig och mina föräldrar och kommer att ge mina barn och barnbarn men jag är även stolt över mina rötter och vill att mina tankar och känslor ska följa i generationer. Detta gör att vi firar svenska högtidsdagar men även de grekiska, vi har båda mina länders flagga med när vi har kalas eller fest. Vi mins och hedrar båda våra kulturer och skapar på detta sett en ökad förståelse och uppskattning för människans olikheter för tänk hur tråkig värden skulle vara om alla blommor och träd med mera såg likadana ut.

Tankar under loppet

onsdag, 12 augusti, 2015

Vi har så kommit fram till våra deltagares olika utmaningar och trots att det handlar om olika typer av lopp så kommer de alla att ställas inför mer eller mindre samma typer av mentala utmaningar under tiden. För hur väl förberedd du än är, hur bra kondition och hur bra du än har planerat loppet så kommer det tillfällen där du kommer att möta din vilja i en sorts kamp eller val att kämpa vidare eller trappar ner.

Det fösta jag vill poängtera här är att detta är något positivt för om du inte kommer till dessa tankar så betyder det oftast att du inte anstränger dig tillräckligt. För som vi alla vet är det under tävlingsdagen som vi ska ta ut det där lilla extra, vi ska höja tempot, öka steglängden, simma snabbare, pressa cyklingen extra hårt i backarna när övriga har det tufft. För att göra detta måste vi även vara mentalt straka och framför allt förberedda på att tankarna kommer att komma.

Det är även det sistnämna som är grunden till vårt trumfkort i detta läge, vetskapen om att det kommer tankar och när vi vet detta kan vi även hantera och kontrollera dem. Mitt grundtips är att direkt lyfta fram en tanke och känsla av de mest positiva känslor vi haft under våra träningspass fram till dagens lopp, att skapa en positiv energigenomströmning i kroppen, vilken även kommer att kortsiktigt frige extra endorfiner i kroppen som i sin tur kommer att lyfta tankarna och växla tvivel till vetskap om att vi kommer klara loppet, en känsla av att du kan och kommer att klara det. Bygg sedan på denna känsla med känslan du kommer att känna när du efter målgången kan se tillbaka på loppet och säga –JAG KLARADE DET!!!

Tankar vid tillfällig motgång

onsdag, 12 augusti, 2015

Jag ska idag belysa en del av träningen som vi kanske pratar lite för lite om och det är de tillfälliga stegen bakåt. För precis som med allt annat i livet så kommer det alltid dagar där ingenting fungerar. Det som däremot gör detta lite otäckt är att det kan inträffa och vända lika snabbt som vädret skiftar från sol till regn och helt utan förvarning. Vi kan gå från full form den ena dagen där träningen leker och vi känner oss oövervinnliga till att dagen efter mer eller mindre vara tillbaka på ruta ett i vår träningsfas.

Detta är dock inte något konstigt för trots allt så är vi människor och inte maskiner och just dessa formkast är en naturlig del av vår natur. Många gånger har vi en dålig dag på grund att vi inte sovit, ätit eller druckit rätt, vi kanske har sträckt oss eller att hormonsvängningar i kroppen beroende på olika omständigheter gör att vi inte är i fas. När det bara handlar om en sådan del så kan vi ofta hantera det och kämpa oss igenom ett träningspass eller tävling men när alla dessa slår till samtidigt, när vare sig kropp eller knopp vill svara på våra kommandon då är det inte mycket vi kan göra.

Det viktiga för dig som råkar ut för detta är dock att inte fastna i tankar på varför. Sådana tankar leder oftast till att den negativa tanken förstärks. Istället så ska du bara snabbt acceptera att det var just en sådan dag, en dag då alla minuseffekter samlats och sedan tänka att detta är ett fenomen som inte händer så ofta. För som vi alla vet så slår blixten inte ner på samma ställe två gånger…

Med denna tanke bakom dig så bör du istället snabbt lyfta fram tidigare dagars känslor, de dagar då träningen lekt och allt har varit enkelt. Med fokus på detta kommer kroppen snabbare att återhämta sig och din positiva mentala process att sköta återgången till full träning automatiskt.

Jag lever inte alltid som jag lär, men jag tränar varje dag :):)

måndag, 27 januari, 2014

Jag har skrivit om detta förut, – folks förväntningar på en
mental coach. En mental coach ska klara av sitt liv galant, han eller hon har
inga problem och de problem som eventuellt dyker upp löses på en gång och
framför allt så ska man alltid vara glad och bara se det positiva och precis
sådan är jag J.
Nej så klart inte utan nu till sanningen; jag har, precis som alla andra,
massor av problem i min vardag, jag bråkar med barnen, med familjen, jag kan
bli ovän med arbetskamrater och även jag har mina ”nere dagar”.

Jag har svårigheter på flera olika plan, jag blir missförstådd,
jag tycker det är jobbigt att motivera mig att gå och träna, jag kan tycka att
det är tråkigt att göra ”måste” saker innan de roligare sakerna och vissa dagar
känner jag mig ledsen, ur form och att allt går trögt. Det är även så att gag
tappar saker, inte fysiskt utan mentalt då jag vissa gånger kan glömma bort
vissa saker vilket kan göra att jag hamnar i jobbiga situationer…

Självklart så tänker även jag till och från mycket negativa
tankar, men här kommer den omvända psykologin in, det som kanske skiljer mig
från många andra. Att mentalt sett förbereda sig för det jobbiga, att faktiskt
tänka de negativa tankarna igenom och se var de slutar istället för att bara
låta de sluta som negativa, tunga och belastande tankar. Ska du mentalt sätt
förbereda dig för det jobbiga måste du våga faca det mentalt. Här tror många
att då är man negativ men det är faktiskt lite som ordspråket säger att det
oförutsedda gynnar den förberedda och ibland kan det vara bra att måla upp de
negativa bilderna för att sedan ha en plan för att hantera dem om de dyker upp.

Har ni någon gång mött människor som säger allt ordnar sig,
det finns inga problem med någonting men sen gör de ingenting. Och det är klart
om du är nöjd med saker precis som de är och inte planerar eller vill förändra
något så kanske du inte heller behöver göra något och då är det även klart att
allt ordnar sig, men om du istället vill utvecklas åt något håll, om du vill
lyckas med något nytt eller bara höja din ribba lite så måste du även vara
beredd att möta det negativa, de tillfällena som allt inte går på räls utan att
du får käppar i hjulet, det är vid dessa tillfällen det kommer att ha varit en
stor nytta att mentalt ha förberett sig på vad kronans avigsida har att
erbjuda.

Tycker du exempelvis det är jobbigt att hålla tal ska du
naturligtvis se en inre film, något som jag skrivit tidigare, att det gåt bra,
men samtidigt kommer här också det kritiska tänkande in, säg att du spiller ut
vatten, säger fel eller svimmar. Våga tänka även denna tanke och tänk sedan ett
steg längre, vad skulle hända då? Är det så farligt då? Skulle jag svimma så
vinner jag väl sympati hos de som lyssnar för de tycker syns om mig och säger
jag fel eller spiller vatten kan vi skratta åt det tillsammans, för det gäller
att skilja på sak och person, oftast så har våra motparter samma känslor och
rädslor som oss själva och då gäller det att ta fatt i detta och känna att du
har kontrollen även om något går snett, andra kommer garanterat att förstå och
acceptera detta.

En av de viktigaste saker som jag brukar vara uppmärksam på är
att våra tankar styr våra känslor, och samma gäller för hållning, mod, viljan
att förändras, vilja att vilja, så jag försöker varje dag att tänka lite
positivt. Jag gör det genom att tänka på hur jag tänker, det kanske låter lite
konstigt men det är det inte utan det handlar om att klargöra för sig själv
varför och hur en tanke uppstår, varför tänkte jag så just nu, just i denna
situation. När jag blir medveten om detta kan jag även hantera hur tankarna
uppstår och styra dem mot rätt håll.

Något jag även sagt flera gånger, och troligen kommer att
säga lika många gånger till är att du måste tänkta på att gå steg för steg, rom
byggdes inte på en dag, utan planera både kort-och långsiktigt. Definiera vad det
innebär att må bra och vad är framgång är för just dig, för det är nästan
aldrig detsamma för olika personer. På detta sätt så du vet vad du ska sträva
efter, vad du ska ha för mål, både nu och i framtiden och framför allt du kan
planera vad du ska göra om det inte blir på just detta sätt. Som slutord vill
jag även säga att tänk på att alla har konflikter och problem, men till dessa
finns även lösningar, det gäller bara att hitta just din lösning som passar
dig.

Nytt År – Nya nyårslöftren!

lördag, 12 januari, 2013

 

Många kallar det för löften, nyårslöften, jag skulle istället kalla det för mål. Jag tycker man ska ha flera mål. Det gör mitt liv lite enklare. Man brukar säga: ta dagen som den kommer. Jag håller med, men det fungerar bättre om jag kombinerar detta med att ha olika mål under året. Det ger mig hopp. Det viktigaste är att sätta realistiska mål

 

Sluta röka, börja träna, äta mer hälsosam mat eller gå ner i vikt. Många av våra nyårslöften handlar om hälsa och välmående. Men de flesta av oss har svårt att hålla löftet om ett mer hälsosamt liv. Detta kan bero på att målen är för stora och omfattande eller att vi tar allt i ett svep och det är då det blir svårt. Det är, lite överdrivet, som att en som precis börjat simma har till mål att vinna VM redan samma år – det är snudd på omöjligt. Nyårslöften handlar ofta om att förändra sin livsstil till det bättre vilket är jättebra men det viktigaste för att kunna hålla sitt nyårslöfte är att man är motiverad och att gå in med inställningen att det är okej att misslyckas några gånger.

 

Det är lätt att avlägga ett nyårslöfte, men desto svårare att hålla det. För att det ska vara möjligt är det viktigt att människor som vill hålla sina löften ges möjligheter att verkligen förändra sin situation. Det viktiga är att det finns förutsättningar att kunna hålla sitt löfte. Om man till exempel har lovat att man ska börja motionera bör det finnas områden eller anläggningar i närheten till bostadsområden så att man har möjlighet att röra på sig. Och att dessa platser är tillgängliga när du har tid.

 

Så flera av mina nyårslöften förra året lyckades jag bocka av. Ett av dem var att ta spendera mera tid med mina barn ett annat nyårslöfte var att utsätta mig för och lära mig nya saker. Jag sätter upp några nyårslöften som är samma som jag hade året innan dess. Bara för att jag inte klarade dem fullt så ska man inte ge upp. Så jag satte samma mål året efter. Jag har några mål som jag inte klarat av ännu men som jag sätter upp på nytt.

Jag brukar även göra en tillbakablick på året som har gått, och samtidigt planera för ett enastående kommande år, i detta fall 2011. Jag tar då fram mina nyårslöften och plan som jag skrev föregående år där jag kan läsa om mina mål och drömmar inför året som just passerat.

Det är alltid lika roligt att se att en hel del faktiskt blivit verklighet, men där finns också en del som inte blivit uppfyllda ännu och det är väl just det som är poängen, att våga stretcha på gummibandet.

Om jag skulle ha uppfyllt allt, då skulle målen varit allt för enkla och vardagliga, eller hur.

Tänk på vad du vill skall vara lika bra eller ännu bättre under 2011. Genom att du redan nu tänker ut detta och det sedan inträffar kan du njuta av sakerna två gånger. Dessutom så kommer hjärnan känna igen sig och återkoppla mot dina satta mål vilket gör att även andra mål blir lättare att nå. Här finns även en extra nytta av att stämma det gånga årets mål och löften, man kan se var man inte nådde ända fram och tänka igenom vad man måste ändra lite på för att nå längre detta år.

Det viktiga är att tänka positivt och alltid ha sina mål i åtanke – för det kommer inte att bara ske av sig självt. Positivt tänkande och förhållningssätt kommer hjälpa dig på vägen mot ett bättre liv.

 

Uppskatta det annorlunda:)

lördag, 12 januari, 2013

Nu är det jul igen och med jul- och nyårshelgerna så kommer normalt även ett flertal olika besök antingen hos andra eller med andra hos er. Det är den i särklass största helgen under året då vi i varje fall försöker träffa släkt, vänner och kanske även deras bekanta och oftast blir det i och med detta att vi både träffar personer som vi vill träffa och personer som vi kanske inte lika gärna önskar träffa. Frågan är bara varför det är på detta sätt.

Många gånger så uppskattar vi anteingen personer som är lika oss själva på olika sätt för på detta sätt kan vi lätt identifiera oss själva med dessa och allt går mycket lättare. I nästa skede tenderar vi att tycka om personer som vill lyssna på oss, som låter oss berätta om oss själva och som dessutom verkar (eller är) intresserade av det vi säger. För om det är något som de flesta av oss tycker om så är det att prata om oss själva. Kanske inte alltid för att det är om oss själva utan lika ofta för att det är ett område som vi behärskar och som vi kan innan och utan och där vi inte behöver vara ”pålästa”.

För vad händer när vi möter en som inte tycker som vi, eller som pratar om något som vi inte har någon som helst aning om vad det är. Jo steg ett är att vi lätt kan känna oss lite dumma som inte kan något men det kan även lätt bli jobbigt och tröttsamt om detta tar för mycket tid och det blir då lätt som att vi lika gärna kunde sitta med personer som pratade ett helt annat språk, och detta är inte så jätte roligt.

Vad gör man då åt allt detta? För vi vill ju inte ha konflikter under helgerna och samtidigt kan vi inte heller avskärma oss från allt och alla, just för ”om utifall att” om ni förstår vad jag menar. Mitt första råd på detta är att våga bredda sina vyer och att våga uppskatta det som är annorlunda. Det gör inget att man inte kan eller förstår allt och desto mer kött man får på benen desto roligare och intressantare brukar det faktiskt bli, det gäller bara att ge det lite tid. Två saker som då hör samman med denna tid är det dels inte bara går att ”sitta med” utan att man verkligen måste anstränga sig för att lyssna och förstå, att försöka sätta sig in i den andre personens liv, för om han/hon tycker det är värt att berätta om så är det troligen något som betyder mycket för just den personen.

Den andra saken är lite av den motsatta. Vi måste så klart även våga säga nej. Är det så att det blir för jobbigt så säg det, MEN säg det på rätt sätt. Många gånger, hur svårt det än kan låta, så är det oftast enklare att säga ifrån genom att ursäkta sig själv. Istället för att säga att ”detta är så tråkigt, låt oss prata om något annat” säg istället, ”nu får ni ursäkta mig men jag hänger tyvärr inte med i denna diskussion skulle vi inte kunna prata om något annat”. Jag vill mena att vi trots att vi alla är olika oftast ändå är väldigt lika. Ingen vill sitta och bara lyssna på något som man inte förstår, alla vill, mer eller mindre, ha sin tid i solen där man får prata och berätta och alla vill att helgerna ska bli lyckade både för sig själv och de andra för det är först då som helgen blir något att se tillbaka på och minnas med glädje.

Jag vill även avsluta denna lilla text med något som jag brukar säga. Låt helgerna blir något som ni själva vill att de ska bli, inte vad andra anser att ni ska göra den till. Gör saker för att ni vill, inte för att ni måste och passa på att vila upp er. Julen ska vara en tid av gemenska och återhämtande inte en tid då vi ska stressa igenom så mycket som möjligt och framför allt så kan det vara en perfekt tid at lära sig uppskatta det lite annorlunda.

 

mariakehagia.se © 2015 • Mental Tränare & Coach

css.php