Mental tränare & Coach

Har du funderat på…

– Det är ditt förhållningssätt till det du ska göra som styr hur du upplever det, om du ser praktiska hinder eller faktiska möjligheter.

– Kan du förändra ditt sätt att se på ”tråkiga” saker har du i samma stund ändrat ditt liv!

– Notera vilka ord du använder; Ofta är det så att själva ordvalet i sig hindrar dig eftersom det föder så många negativa tankar!

– Samma tänkande som fört dig dit du just nu befinner dig kommer inte  att föra dig dit du vill komma.

sjukhusbesök idag

torsdag, 13 augusti, 2015

så var det dags för det jag försökt undvika röntgning av tjocktarmen

Gårdagen spenderades med laxering vilket var jobbigt i sig

men det kändes som om det jobbigaste var idag

det sprutades in ca 4 liter luft i tarmarna vilket kändes som om jag skulle spricka

testade att tänka positivt och hör och häpna det hjälpte

Vi har en underbar vård i detta land med så hjälpsam personal och det är något att var tacksam över.

Nu är det över och snart bär det av till älskade Öland

 

ha en underbad dag alla där ute

du får det genom

Känns tryggt med familj och riktiga vänner

onsdag, 12 augusti, 2015

Glömmer ibland att värdesätta och uppskatta familj och vänner
Kanske att man ibland tar dem för givet
Vänta inte med att berätta hur mycket de betyder för dig
Säg det nu

Trevlig kväll från ett vackert Kalmar

Digital mental träning

onsdag, 12 augusti, 2015

Med tanke på att vi mer eller mindre alla är delar av det allt mer digitala samhället så kommer denna veckas spalt handla lite om den digitala mentala träning som finns att tillgå i form av diverse appar. Självklart kan man ju välja att spela in mig på sin mobil eller bandspelare för de som fortfarande använder dessa, men en enklare väg, i väntan på att min egen app kan lanseras, är att använda någon av de befintliga 😉

Fördelarna med en digital motsvarighet är så klart att vi kan ha den med oss och få stöd när vi som bäst behöver det. Den kan vara inför ett prov i skolan, möte med chefen, en viktig match eller enbart för att bättra på vår självkänsla och höja vår tro på oss själva. Det finns flera appar ute på marknaden av både varierande kvalité och för olika system (Apple, Android, eller dator) men en av de bättre är Olof Röhlanders PeppApp som finns för både Iphone och Androidbaserade enheter.

Appen är uppbyggt kring 14 ljudspår, byggda som monologer, med mental coaching och peppning inom flera vardagliga områden. För varje område leder Olof oss genom situationen och försöker skapa en ljus bild och utgång istället för att vi ska fastna i en negativ eller dålig tankespiral. Självklart är dessa spår generella och inte optimerade för varje enskild individ men de ger en mycket bred och bra grund att stå på och kan många gånger vara det som ger det där sista lilla extra som vi för stunden behöver. Och så bästa av allt – Appen är helt gratis och kan laddas hem via respektive mobils ”affär” sök helt enkelt bara på peppapp.

Allas lika värde

onsdag, 12 augusti, 2015

Det pratas ofta om människors lika värde både mellan könen men även mellan olika folkgrupper och etiska ursprung, en debatt som vi under senaste veckorna sett trissas upp allt mer med tanke på kommande val senare i höst. Men egen ståndpunkt i denna fråga är rätt självklar, alla har samma värde oavsett kön eller ursprung och vi ska inte bedömas efter något som vi inte kan rå över, det vill säga vad vi föddes till och vart vi föddes utan det är våra prestationer i livet som ska ligga som bedömningsgrund för vårt bemötande av alla människor.

En fråga, som jag ofta ställs inför, som ryms inom samma spann och som många gånger är lika viktig men som ändå delvis skiljer sig åt är faktiskt vår egen värdering av oss själva. Denna fråga har nämligen dubbel innebörd då det dels är så att vi generellt har svårt att uppskatta och förstå andra om vi inte ens kan ge oss själva kredit och vågar vara stolta över det vi själva är och det vi har åstadkommit. Den andra aspekten är ur ett rent själviskt perspektiv för hur ska vi kunna lyckas, hur ska vi kunna må bra om vi hela tiden går runt och tycket att vi inte duger något till, att vi inte är värda något.

Detta är en fråga eller problematik som inte är helt lätt att svara på när det gäller varför vissa personer i vissa lägen av livet kommer till en punkt där vi känner denna uppgivenhet. Det kan bero på oss själva, det kan bero på vår omgivning men det kan även ha sin grund i saker som hänt oss tidigare vilka likt ett frö sakta vuxit fram för att rätt var det är slå rot med full kraft och då, precis som med ogräs, kan dessa tankar och känslor vara mycket svåra att komma över och kan till slut leda till en form av likgiltighet där vi accepterar dessa tankar och känslor.

Här spelar vi övriga, runt omkring dessa personer, en oerhört stor roll. Vi måste lite till mans våga se saker hos andra som inte alltid är så roliga, vi måste även våga fråga hur personer mår och framför allt så måste vi våga finnas där, helt osjälviskt, för dessa personer. För om vi låter det gå för långt blir denna väg tillbaka onödigt lång och det går inte i det läget att säga; -varför gjorde jag inget tidigare. Valet ligger hos oss alla, respektera varandra och er själva. Oavsett om vi är kungar eller arbetslösa oavsett om vi är vita, svarta, gula eller alla tänkbara blandningar där emellan så har vi samma värde för det är våra gärningar som gör oss till dem vi är och som faktiskt gör att vi skiljer oss åt från övriga arter på vår jord.

 

Fokusera på likheterna men uppskatta olikheterna

onsdag, 12 augusti, 2015

I dessa tider, men omval och ständiga diskussioner om våra olikheter, så tänker jag lite extra mycket på vad som händer omkring oss. Vi kommer kanske dagligen i kontakt med människor som vissa partier inte anser vara svenska, och detta trots att flera av dessa kanske i hjärta och själ är mer svenska än andra.

Jag är född i Sverige av grekiska föräldrar. Jag har bott, verkat och betalat skatt i Sverige. Jag lever med en svensk man, har därför barn som till hälften är svenska och hälften greker. Vilket gör dem, precis som så många andra bland barn till lite av varje, eller som jag brukar säga, de får det bästa från flera världar vilket gör dem än bättre J. Kan däremot inte låta bli, att i dessa tider, fundera på vilka som är invandrare och utlänningar i andras ögon.

Att jag är annorlunda, det har jag fått höra hela livet, jag platsar inte in överallt men det har också varit min styrka att alltid sticka ut ur mängden och detta är något som jag är inte för att jag är född av Grekiska föräldrar. Vi har alldeles för lätt att fånga upp och fokusera på just det som skiljer oss åt och det är här som problemet enligt min mening börjar. Vi borde börja fokusera mer på likheter vilka faktiskt är betydligt fler till antalet och sedan lära oss uppskatta och dra nytta av våra olikheter för det är när kunskaper från dessa olikheter drar åt samma håll som vi kan utvecklas snabbare och lära oss mer.

Vi ska inte behöva välja en kultur och en tradition. Jag älskar Sverige för vad detta land gett mig och mina föräldrar och kommer att ge mina barn och barnbarn men jag är även stolt över mina rötter och vill att mina tankar och känslor ska följa i generationer. Detta gör att vi firar svenska högtidsdagar men även de grekiska, vi har båda mina länders flagga med när vi har kalas eller fest. Vi mins och hedrar båda våra kulturer och skapar på detta sett en ökad förståelse och uppskattning för människans olikheter för tänk hur tråkig värden skulle vara om alla blommor och träd med mera såg likadana ut.

Tankar under loppet

onsdag, 12 augusti, 2015

Vi har så kommit fram till våra deltagares olika utmaningar och trots att det handlar om olika typer av lopp så kommer de alla att ställas inför mer eller mindre samma typer av mentala utmaningar under tiden. För hur väl förberedd du än är, hur bra kondition och hur bra du än har planerat loppet så kommer det tillfällen där du kommer att möta din vilja i en sorts kamp eller val att kämpa vidare eller trappar ner.

Det fösta jag vill poängtera här är att detta är något positivt för om du inte kommer till dessa tankar så betyder det oftast att du inte anstränger dig tillräckligt. För som vi alla vet är det under tävlingsdagen som vi ska ta ut det där lilla extra, vi ska höja tempot, öka steglängden, simma snabbare, pressa cyklingen extra hårt i backarna när övriga har det tufft. För att göra detta måste vi även vara mentalt straka och framför allt förberedda på att tankarna kommer att komma.

Det är även det sistnämna som är grunden till vårt trumfkort i detta läge, vetskapen om att det kommer tankar och när vi vet detta kan vi även hantera och kontrollera dem. Mitt grundtips är att direkt lyfta fram en tanke och känsla av de mest positiva känslor vi haft under våra träningspass fram till dagens lopp, att skapa en positiv energigenomströmning i kroppen, vilken även kommer att kortsiktigt frige extra endorfiner i kroppen som i sin tur kommer att lyfta tankarna och växla tvivel till vetskap om att vi kommer klara loppet, en känsla av att du kan och kommer att klara det. Bygg sedan på denna känsla med känslan du kommer att känna när du efter målgången kan se tillbaka på loppet och säga –JAG KLARADE DET!!!

Tankar vid tillfällig motgång

onsdag, 12 augusti, 2015

Jag ska idag belysa en del av träningen som vi kanske pratar lite för lite om och det är de tillfälliga stegen bakåt. För precis som med allt annat i livet så kommer det alltid dagar där ingenting fungerar. Det som däremot gör detta lite otäckt är att det kan inträffa och vända lika snabbt som vädret skiftar från sol till regn och helt utan förvarning. Vi kan gå från full form den ena dagen där träningen leker och vi känner oss oövervinnliga till att dagen efter mer eller mindre vara tillbaka på ruta ett i vår träningsfas.

Detta är dock inte något konstigt för trots allt så är vi människor och inte maskiner och just dessa formkast är en naturlig del av vår natur. Många gånger har vi en dålig dag på grund att vi inte sovit, ätit eller druckit rätt, vi kanske har sträckt oss eller att hormonsvängningar i kroppen beroende på olika omständigheter gör att vi inte är i fas. När det bara handlar om en sådan del så kan vi ofta hantera det och kämpa oss igenom ett träningspass eller tävling men när alla dessa slår till samtidigt, när vare sig kropp eller knopp vill svara på våra kommandon då är det inte mycket vi kan göra.

Det viktiga för dig som råkar ut för detta är dock att inte fastna i tankar på varför. Sådana tankar leder oftast till att den negativa tanken förstärks. Istället så ska du bara snabbt acceptera att det var just en sådan dag, en dag då alla minuseffekter samlats och sedan tänka att detta är ett fenomen som inte händer så ofta. För som vi alla vet så slår blixten inte ner på samma ställe två gånger…

Med denna tanke bakom dig så bör du istället snabbt lyfta fram tidigare dagars känslor, de dagar då träningen lekt och allt har varit enkelt. Med fokus på detta kommer kroppen snabbare att återhämta sig och din positiva mentala process att sköta återgången till full träning automatiskt.

mariakehagia.se © 2015 • Mental Tränare & Coach

css.php